View from bridge Ab Initio - by Mark van Koningsveld - llicenced under CC BY-SA 4.0

View from bridge Ab Initio - by Mark van Koningsveld - llicenced under CC BY-SA 4.0Ships are the most efficient way to transport goods in the world, consuming less energy per cargo unit than road, air and railway transport. However...

DigiShape dag bij Boskalis 8 november

DigiShape dag bij Boskalis 8 november

Op dinsdag 8 november was er een live DigiShape dag bij Boskalis in Papendrecht. We gingen in op de DigiTwin Noordzee, ai beeldherkenning tbv...

Zandwinning figure

Zandwinning figureZand is, na water, de meest gewonnen grondstof ter wereld. Het wordt gebruikt voor de bouw, maar ook voor het verstevigen en ophogen van de kust als...

NGF sessie digitalisering Noordzee

NGF sessie digitalisering Noordzee

Op woensdag 5 oktober was er een DigiShape werksessie, waarin we input hebben verzameld voor het Nationaal Groeifonds voorstel 'Impuls Digitale...

Cybersecurity

Cybersecurity

Er is weer een nieuwe nieuwsbrief uit van het programma Versterken Cyberweerbaarheid in de watersector. De onderwerpen zijn onder andere: de...

noorzee

noorzee

Op dinsdag 5 juli organiseerden we een DigiShape dag bij MARIN in Wageningen. In 3 sessies waarin het (her)gebruik van data centraal stond, zoomden...

Voorbeeld van een boorbeschrijving

Voorbeeld van een boorbeschrijving

Boorbeschrijvingen zijn gedetailleerde beschrijvingen van de laagopbouw in de ondergrond, die belangrijke gegevens bevatten voor het gebruik van...

Waterdiepte Waal

Waterdiepte Waal

Is het mogelijk om via machine learning de waterdiepte van de rivier de Waal te voorspellen? Zodat er efficiënter gebaggerd of slimmer beladen kan...

Cybersecurity

Cybersecurity

TU Delft en Havenbedrijf Rotterdam gaan een nieuw dataplatform voor grondkerende constructies ontwikkelen. Hierdoor wordt het straks veel...

Ijsberg near misses

Ijsberg near misses

Deltares, Witteveen+Bos en de TU Delft gaan binnen DigiShape aan de slag met een nieuw project, waarin ze data over bijna-ongelukken op Nederlandse...

Sluis

Door nieuwe technologische ontwikkelingen is het zeker dat we op een andere manier gaan varen. Maar hoe dat er precies uitziet, en welke gevolgen dat heeft voor onze infrastructuur, daar is nog geen eenduidig beeld over. Om hier een gezamenlijke aanpak voor te ontwikkelen, moeten we heel nauw samenwerken als watersector. Dat doen we binnen DigiShape.

Tom van der Schelde (RWS), programmalijn trekker Water en Logistiek

Programmalijn Water en Logistiek