DigiPACT renderIn het DigiPACT project, dat van november 2022 tot en met mei 2023 liep, is een digital twin ontwikkeld die autonome schepen realtime van advies kan voorzien om zo efficiënt mogelijk te varen. 

Uitstoot van containerschepen

In de haven van Rotterdam varen jaarlijks ongeveer 100.000 binnenvaartschepen en 29.000 zeeschepen af en aan. Hoewel schepen wereldwijd de meest doelmatige methode zijn voor goederenvervoer, en de EU deze sector verder wil uitbreiden, storen ze nog steeds veel fijnstof en CO2 uit.

DigiPACT is een digital twin, oftewel een virtuele kloon, van de lab-versie van de Rotterdamse haven, nagebouwd in de vijver van de TU Delft. Op het beeldscherm zie je real-time waar de schepen in de vijver varen, hoe snel, welke aanlegplaatsen beschikbaar zijn en waar de kademuren liggen. In het project hebben de samenwerkingspartners zich gefocust op de optimale snelheid en route van het schip. Als er bijvoorbeeld veel golven zijn, of er is verderop file, dan kan je beter even wachten of langzamer gaan varen om energie te besparen. Dit noemen we ‘green steaming’. Het schip kan ook omvaren of een geheel andere route nemen. Dit noemen we ‘green routing’. DigiPACT kan deze functies ook met elkaar combineren.

Terwijl het schip aan het varen is, rekent DigiPACT mee welke route en snelheid het meest efficiënt zijn en geeft dit elke paar seconden aan het schip door. Real-time communicatie tussen een digital twin en een schip is heel innovatief en is ontwikkeld dankzij multidisciplinaire samenwerking, waaronder specialisten op het gebied van robotica, simulatiemodellen en water en logistiek.

Input voor PATH2ZERO

Om de inzichten, die binnen DigiPact op labschaal zijn gerealiseerd, uiteindelijk op de vaarweg in de praktijk te brengen, moet er nog wel wat gebeuren. Het NWO-NWA-project PATH2ZERO, waarin DigiShape, Deltares en TU Delft ook een rol hebben, neemt de ontwikkelde code mee in een omvangrijk internationaal traject om een digital twin voor vaarwegen te bouwen. 

Partners en samenwerking

Aan het project werkten de volgende partners mee:

  • Resilient Delta (een samenwerkingsverband van TU Delft, Erasmus Universiteit en Erasmus MC), was opdrachtgever en stelde de haven van Rotterdam als living lab beschikbaar.
  • DigiShape was verantwoordelijk voor de organisatorische en juridische inbedding.
  • Deltares zorgde samen met masterstudent Max van Gijn en het RAS-lab van TU Delft voor de doorontwikkeling en integratie van de software en modellen. 
  • Gemeente Rotterdam gaf input over de vraagstukken waar de stad mee te maken heeft.

Rapport en code

  • Het eindrapport met de ontwikkelde code is op te vragen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., data science specialist bij Deltares en TU Delft.
  • Master thesis Max van Gijn: Bridging the gap bridging the gap between strategy and operations in autonomous maritime logistics
  • Andere contactpersonen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. projectleider Resilient Delta en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. DigiShape.

Contactpersonen

Fedor Baart
Specialist data science bij Deltares en TU Delft

Zeewering West-Kapelle

Rijkswaterstaat heeft de ambitie om een data gedreven organisatie te worden. Dit kunnen we alleen realiseren in samenwerking met anderen. Voor het natte domein is Digishape hiervoor een onmisbare motor

Roeland Allewijn, Rijkswaterstaat

Over Digishape